• Posted 21-Sep-2017

A framework for the free flow of non-personal data in the EU

To unlock the full potential of the EU data economy, the Commission is proposing a new set of rules to govern the free flow of non-personal data in the EU. Together with the already existing rules for personal data, the new measures will enable the storage and processing of non-personal data across the Union to boost the competitiveness of European businesses and to modernise public services in an effective EU single market for data services. Removing data localisation restrictions is considered the most important factor for the data economy to double its value to 4% of GDP in 2020.

Ελληνικό Κείμενο

Free flow of non-personal data

A clear, comprehensive and predictable framework will contribute to a more competitive and integrated EU market for data storage and data processing services. The framework proposes:

  1. The principle of free flow of non-personal data across borders: Member States can no longer oblige organisations to locate the storage or processing of data within their borders. Restrictions will only be justified for reasons of public security. Member States will have to notify the Commission of new or existing data localisation requirements. The free flow of non-personal data will make it easier and cheaper for businesses to operate across borders without having to duplicate IT systems or to save the same data in different places.
  2. The principle of data availability for regulatory control: Competent authorities will be able to exercise their rights of access to data wherever it is stored or processed in the EU. The free flow of non-personal data will not affect the obligations for businesses and other organisations to provide certain data for regulatory control purposes.
  3. The development of EU codes of conduct to remove obstacles to switching between service providers of cloud storage and to porting data back to users' own IT systems.

Benefits for businesses and people

The new rules will increase legal certainty and trust for businesses and organisations. They will also clear the way for a truly EU single market in data storage and processing, leading to a competitive, safe and reliable European cloud sector and to lower prices for users of data storage and processing services. As the aim of the new rules is to increase trust, companies are expected to use more cloud services and to feel re-assured when entering new markets. They will also be able to move their in-house IT-resources to the most cost-effective locations. Ultimately, this means an estimated additional growth of EU GDP by €8 billion per year.

More information: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-17-3191_en.htm

Factsheet: Free flow of non-personal data

 

Ένα πλαίσιο για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων μη προσωπικού χαρακτήρα στην ΕΕ

Με σκοπό την αξιοποίηση του πλήρους δυναμικού της ενωσιακής οικονομίας δεδομένων, η Επιτροπή προτείνει ένα νέο σύνολο κανόνων που θα διέπουν την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων μη προσωπικού χαρακτήρα στην ΕΕ. Σε συνδυασμό με τις ήδη ισχύουσες διατάξεις για τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, τα νέα μέτρα θα διευκολύνουν την αποθήκευση και επεξεργασία δεδομένων μη προσωπικού χαρακτήρα σε ολόκληρη την Ένωση, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων υπηρεσιών εντός μιας αποτελεσματικής ενωσιακής ενιαίας αγοράς για τις υπηρεσίες δεδομένων. Η άρση των γεωγραφικών περιορισμών στα δεδομένα θεωρείται ότι είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για να μπορέσει η οικονομία των δεδομένων να διπλασιαστεί σε αξία, φτάνοντας το 4 % του ΑΕΠ το 2020.

Ελεύθερη ροή δεδομένων μη προσωπικού χαρακτήρα

Ένα σαφές, ολοκληρωμένο και προβλέψιμο πλαίσιο θα συμβάλει στη δημιουργία μιας πιο ανταγωνιστικής και ενοποιημένης ενωσιακής αγοράς υπηρεσιών αποθήκευσης και επεξεργασίας δεδομένων. Το πλαίσιο προτείνει:

  1. Την αρχή της ελεύθερης ροής των δεδομένων μη προσωπικού χαρακτήρα σε διασυνοριακό επίπεδο: τα κράτη μέλη δεν μπορούν πλέον να επιβάλλουν στους οργανισμούς την υποχρέωση να αποθηκεύουν ή να επεξεργάζονται τα δεδομένα εντός των συνόρων τους. Περιορισμοί θα επιτρέπονται μόνο για λόγους δημόσιας ασφάλειας. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να κοινοποιούν στην Επιτροπή κάθε νέα ή υφιστάμενη απαίτηση γεωγραφικού περιορισμού δεδομένων. Χάρη στην ελεύθερη ροή των δεδομένων μη προσωπικού χαρακτήρα οι επιχειρήσεις θα δραστηριοποιούνται σε διασυνοριακό επίπεδο ευκολότερα και φθηνότερα, χωρίς να χρειάζεται να διαθέτουν πολλαπλά συστήματα ΤΠ ή να αποθηκεύουν τα ίδια δεδομένα σε διαφορετικές τοποθεσίες.
  2. Την αρχή της διαθεσιμότητας των δεδομένων για κανονιστικό έλεγχο: οι αρμόδιες αρχές θα πρέπει να είναι σε θέση να ασκούν τα δικαιώματά τους όσον αφορά την πρόσβαση σε δεδομένα ανεξάρτητα από το πού αυτά είναι αποθηκευμένα ή υπόκεινται σε επεξεργασία στην ΕΕ. Η ελεύθερη ροή των δεδομένων μη προσωπικού χαρακτήρα δεν θα επηρεάσει τις υποχρεώσεις των επιχειρήσεων και άλλων οργανισμών να παρέχουν ορισμένα δεδομένα για λόγους κανονιστικού ελέγχου.
  3. Την κατάρτιση κωδίκων συμπεριφοράς της ΕΕ για την εξάλειψη των εμποδίων όσον αφορά τη δυνατότητα αλλαγής παρόχων υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους και την επαναφορά των δεδομένων στα συστήματα ΤΠ των χρηστών.

Οφέλη για τις επιχειρήσεις και τους πολίτες

Οι νέες διατάξεις θα αυξήσουν την ασφάλεια δικαίου και την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των οργανισμών. Επιπλέον, θα ανοίξουν τον δρόμο για μια πραγματικά ενιαία ενωσιακή αγορά υπηρεσιών αποθήκευσης και επεξεργασίας δεδομένων, η οποία θα οδηγήσει σε έναν ανταγωνιστικό, ασφαλή και αξιόπιστο ευρωπαϊκό τομέα υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους και στη μείωση των τιμών για τους χρήστες των υπηρεσιών επεξεργασίας και αποθήκευσης δεδομένων. Δεδομένου ότι στόχος των νέων διατάξεων είναι να αυξηθεί το αίσθημα εμπιστοσύνης, αναμένεται ότι οι επιχειρήσεις θα αυξήσουν τη χρήση υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους και θα αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια κατά την είσοδό τους σε νέες αγορές. Θα έχουν επίσης τη δυνατότητα να μεταφέρουν τους εσωτερικούς τους πόρους ΤΠ στις πλέον αποδοτικές από πλευράς κόστους περιοχές. Σε τελευταία ανάλυση, αυτό συνεπάγεται εκτιμώμενη πρόσθετη αύξηση του ΑΕΠ της ΕΕ κατά 8 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Περισσότερες πληροφορίες: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-17-3191_en.htm